Kliniczna Obserwacja Podręcznik
Wydawca: Empis
Rok wydania: 2013
Wydanie: I
Ilość stron: 66
Oprawa: miękka
ISBN: 978-83-934784-1-5
Autor podjął pierwszą w Polsce próbę opracowania kilkunastu prób klinicznych do badania podstawowych wskaźników procesów integracji sensorycznej. Obecnie przygotowany podręcznik zawiera dokładny opis poszczególnych zadań, tak by mogły być wielokrotnie powtarzane w taki sam sposób. Przygotowano również ocenę poszczególnych prób i całej klinicznej obserwacji w punktach.
Przedstawiona procedura była sprawdzona na 100 dzieciach w wieku od 5 do 10 lat z normą intelektualną.
Do podręcznika został również dostosowany odpowiedni arkusz obserwacji klinicznej, na którym dokonujemy oceny każdego z zadań.
Podręcznik zawiera krótkie wprowadzenie w problematykę teorii integracji sensorycznej, opis materiałów lub przyrządów potrzebnych do badania, opis procedury badania dla każdego zadania, wskazówek do oceny i ocenę każdego zadania.
W podręczniku autor zawarł również kierunki interpretacji wyników badań w poszczególnych zadaniach.
Spis treści:
1. Krótki zarys teorii integracji sensorycznej
2. Zaburzenia Modulacji Sensorycznej
3. Zaburzenia Motoryczne o Bazie Sensorycznej
A. Posturalne
B. Dyspraksja
4. Występowanie dysfunkcji integracji sensorycznej
A. Zaburzenia integracji sensorycznej u dzieci ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się/ dysleksja, dysgrafia/
B. Zaburzenia integracji sensorycznej w ADHD
5. Wybrane wskaźniki zaburzeń integracji sensorycznej
6. Wywiad z rodzicami
7. Obliczanie wyników klinicznej obserwacji
8. Instrukcja badań
9. Interpretacja wyników badań
Kwestionariusz Rozwoju Sensomotorycznego
Wydawca: Empis
Rok wydania: 2013
Wydanie: I
Ilość stron: 44
Oprawa: miękka
Obecna poprawiona wersja Kwestionariusza zawiera 91 pytań i jest opracowana w 2005 roku. Pytania zakwalifikowane do Kwestionariusza są wielokrotnie sprawdzanymi pod wieloma względami tak by były czytelne i diagnostyczne dla wstępnej oceny rozwoju procesów integracji sensorycznej. Autor przeprowadził również analizę zgodności wyników badań Kwestionariuszem/rozpoznanych zaburzeń/oraz wyników badań Kliniczną Obserwacją i Południowokalifornijskimi Testami Integracji Sensorycznej na grupie 300 dzieci z normą intelektualną i różnymi zaburzeniami min. dysleksją, ADHD, zespołem Aspergera. Analiza porównawcza wskazywała na dużą zgodność rozpoznanych typów zaburzeń w oparciu o wyniki Kwestionariusza i Klinicznej obserwacji lub/i Testów J.Ayres.
Kwestionariusz przeznaczony jest do badania dzieci w wieku od 4 do 12 lat. Jest narzędziem, które ma ułatwić rozpoznawanie pewnych zakłóceń z zakresu integracji sensorycznej dając sygnał do podjęcia odpowiedniej interwencji lub do głębszych dokładniejszych badań Południowo-Kalifornijskimi Testami Integracji Sensorycznej.
Badanie polega na udzieleniu odpowiedzi przez rodziców na postawione pytania dotyczące wczesnego dzieciństwa jak i późniejszych okresów rozwojowych dziecka. Rodzice udzielają odpowiedzi zakreślając TAK lub NIE.
Spis treści:
Powstanie Kwestionariusza
Przeznaczenie
Teoria integracji sensorycznej
Definicja integracji sensorycznej
Główne założenia integracji sensorycznej
Diagnoza procesów integracji sensorycznej
Występowanie zaburzeń integracji sensorycznej
Terapia
Bazowe systemy sensoryczne i związane z nimi zaburzenia
Narzędzia do badania integracji sensorycznej
Bibliografia